Per middel of kanaal
Site
- Korte, krachtige teksten
- Een beetje smeuïg, met de nodige knipogen
- Woordgrapjes met ‘Juist’
- Creatieve CTA’s, vindingrijke 404-pagina, leuke cookiemelding: veel aandacht aan microcopy!
- Dienstenpagina’s: iets uitgebreider
- Alle afspraken onder ‘Schrijfstijl’: actief schrijven, korte en lange zinnen afwisselen, voldoende witruimtes, etc.
- Emoji’s zijn hier minder passend, maar kunnen als vormelement gebruikt worden (om bijvoorbeeld USP’s te duiden of als opsommingsteken)
Mails
- Puur bedrijfsmatige mails (waaronder slechtnieuws-mails): transparant, iets zakelijker
- ‘Normale mails’: ietsje jovialer
- Eigen mails: mag gerust een eigen draai aan gegeven worden, ook toegespitst op je klant, maar: eerlijk, oplossingsgericht, geen valse beloftes, emoji’s alleen als de band goed is
- Leuk nieuws mag leuk gebracht worden; semi-slecht nieuws mag ook iets leuker gebracht worden
- Altijd ‘je’ in plaats van ‘u’
- ‘Dag Henk’ in plaats van ‘Geachte heer Huppelschoten’ (maar als ‘Beste Henk’ voor jou het beste past gebruik je dat. NOOIT: ‘Geachte,’)
Dus niet:
Geachte,
Ik ben 21 mei t/m 24 mei ben ik niet op kantoor. 25 mei ben ik er weer! Voor uw webshop vragen/verzoeken kunt u bij Dave Martens terecht.
Maar wel:
Hallo,
Ik ben niet op kantoor van 21 mei tot en met 24 mei. Op 25 mei ben ik er weer! Heb je tot die tijd vragen over je webshop? Dan kun je terecht bij mijn collega Dave: d.martens@juist.nl. Of bel de supportafdeling via 0492 37 00 84.
Social media
- Korte, prikkelende teksten
- Regelmatig gebruik van emoji’s
- Eventueel kleine knipoogjes
- Uitroeptekens toegestaan
- Iets vindingrijker dan onze gemiddelde tekst
Blogs
- Uitroeptekens matigen
- Kritisch nadenken over de inhoud: wat zeg je nou eigenlijk? Ben je klakkeloos content aan het kopiëren, of geef je er écht een eigen draai aan (die een beetje sympathiek, vindingrijk, prikkelend, transparant en doelgericht is)? Heb je jouw expertise in het blog kunnen verwerken? En zo nee, wat is dan jouw toegevoegde waarde? Is het écht een logisch verhaal? Probeer altijd zelf conclusies te trekken, inhoud te interpreteren en een koppeling met Juist (en jouw kennis, ervaring en expertise) te leggen. Meestal kan dat prima. En kan het niet? Dan is het misschien niet eens een geschikt blogje voor Juist. Of voor jou. Teun kan bijvoorbeeld geen blog over design schrijven. Die expertise heeft hij niet. Hij kan wel iemand inhoudelijk interviewen om een blog te ghostwriten.
- Voor blogs is heel belangrijk om ervoor te zorgen dat de tekst lekker leest. Alle regels van ‘Schrijfstijl’ zijn voor blogs belangrijk (en voor blogs misschien nog wel ’t meest van kanalen of middelen). Dus: korte zinnen afwisselen met langere, voldoende witregels, actieve schrijfstijl, signaalwoorden…
- Goede, relevante CTA
- Emoji’s zijn optioneel
Vacatures
- Titels zijn niet moeilijker dan nodig, kunnen eventueel iets leuker, maar duidelijkheid staat voorop. Dus niet ‘PHP-ninja’
- ‘Wat heeft de sollicitant eraan’ staat vrijwel bovenaan
- Opsommingen ’t liefst niet langer dan vijf punten
- Ieder cliché is er een te veel: van ‘spin in het web’ tot ‘geen negen-tot-vijfmentaliteit’, ‘kom jij ons versterken’, ‘marktconform salaris’ en ‘proactief’. ‘Wij zoeken een enthousiaste collega, een creatieve, flexibele duizendpoot die een echte, proactieve teamplayer is en van aanpakken weet.’ In deze zin zijn eigenlijk alleen de woorden ‘die’ ‘en’ en ‘een’ okee. Meer over clichés lees je hier!
- Creatieve(re) taakomschrijvingen en beloftes voor de sollicitant
Google Ads
- Kort, krachtig, ‘anders dan de rest’
- Uitroeptekens toegestaan
- Prikkelender is wenselijker, maar: probeer altijd te testen met een ‘standaard’ (dynamisch) alternatief
(Web)care
Vriendelijk, kort, bondig, uitroeptekens toegestaan, altijd begroeten, geen ‘Beste Bert’ maar ‘Dag Bert’ of ‘Hoi Bert’, oplossingsgericht, doelgericht, mag een beetje vindingrijk/prikkelend. Vermijd dooddoeners als ‘Wat vervelend’.
CTA’s
CTA’s zijn interessant, want die kunnen volgens onze merkwaarden zowel prikkelend als doelgericht zijn. Daardoor zou je kunnen zeggen dat een CTA om een inhaakkalender van Juist te downloaden een knop kan zijn met als tekst ‘Download nu’ óf ‘Pak aan!’, om maar wat te noemen. De eerste is minder prikkelend, maar wel doelgericht.
De gulden middenweg: koppel een prikkelende zin aan een doelgerichte knop.
‘Met deze inhaakkalender weet je altijd wat jóuw juiste moment is.
Nu zijn onze websiteconversies minder belangrijk dan voor een webshop, dus is er meer ruimte om te spelen met wat meer prikkelende CTA’s. Een CTA voor onze lunchsessie ter kennismaking mag wat prikkelender: enerzijds omdat we daarmee al bij het eerste contactmoment ‘anders’ zijn; anderzijds omdat we geen 300 lunchsessies per week willen.
Emoji’s zijn optioneel in een CTA. Enerzijds om de CTA extra te laten opvallen, anderzijds omdat dat af en toe gewoon best leuk is. Zoals bij onze CTA om een lunchsessie aan te vragen.
Daarmee zou een CTA voor de lunchsessie dus zo ingericht kunnen zijn:
‘Binnen een uur weten wat juist is: hoe doe jij dat ’t liefst?
Verder moeten CTA’s net als alle CTA’s voldoen aan de basisregels voor een goede CTA. Gebruik schaarste (‘Nog maar 10 plekken over’ bij een event), exclusiviteit (‘Alléén voor klanten van Juist!’) en wederkerigheid (‘Nú gratis downloaden!’).
Zijn er situaties waarin je niet weet hoe Juist zou communiceren? Geef het door!