Schrijfwijzes

Diensten

Hoe gaan we om met dienstnamen? Er is discussie geweest over het schrijven van een dienstnaam met hoofdletters. Dan zou je ‘Audit’ met een hoofdletter moeten schrijven (net als ‘Quickscan’). Dan krijg je dus ook ‘SEO-Audit’. ‘SEA-Setup’. Maar niet: ‘SEA-Campagne’; dat zou dan ‘SEA-campagne’ zijn (want: de campagne is geen dienst).

Voor de duidelijkheid houden we voor alle diensten en services gewoon de taalregels aan. Ook omdat de toepassing daarmee eenvoudiger is. En: wij bij Juist maken ’t niet moeilijker dan ’t is.

Dus: ‘de audit’. ‘De quickscan’. ‘De SEO-audit.’ ‘De Rabobankrekening.’ ‘De Magentowebshop’.

In dat laatste geval verschijnt er dus wél een hoofdletter. Daar gebruiken we immers een (merk)naam. In alle gevallen van een naam schrijven we die zoals de naamgever dat zelf doet. Dus: WordPress in plaats van wordpress. LinkedIn in plaats van Linkedin. Twijfel je? Zoek het gewoon op bij de website van het merk zelf! Hun schrijfwijze is altijd heilig. Lindie klinkt hetzelfde als Lindy, maar klopt gewoon niet, en staat dus vreemd.

Functietitels

We houden taalregels aan rond samenstellingen in alle vormen van copy, behalve in titels. Op onze teampagina en in titels maken we een uitzondering. Een SEO-specialist is op onze teampagina bijvoorbeeld een SEO Specialist. We zijn in vacatureteksten en andere teksten sowieso specifieker over functietitels. Op onze teampagina hangen we alles meer onder dezelfde noemer.

  • Content marketeer = Contentmarketeer.
  • Junior seo specialist = Junior SEO-specialist. Op de teampagina: SEO Specialist.
  • Adwords specialist = Google Ads-specialist. Op de teampagina: SEA Specialist.
  • Operationeel directeur = Operationeel Directeur.

Het woord ‘juist’

We gebruiken in onze nieuwe branding (stukken) vaker het woord ‘juist’ als leuke kwinkslag naar onze bedrijfsnaam. ‘Want dan weet je wat juist is’ kun je immers dubbelzinnig opvatten.

Als die dubbelzinnigheid de bedoeling is (en dat zal vaak het geval zijn), dan schrijven we ‘m meestal met kleine letter. Dus ‘Ook weten wat juist is?’ is een dubbelzinnige manier om kennis te maken met ons én de oplossing voor het probleem van de klant. De kleine letter is dan wat subtieler en minder schreeuwerig.

Uitzondering: als we enkel en alleen naar onszelf refereren. Bijvoorbeeld: als we in social tekst zeggen ‘Bij Juist vinden we worstenbrood lekker’, dan doen we dat met hoofdletter J.

De lastigste is één van de meest voorkomende: ‘wij zijn Juist’. Die is misschien wel dubbelzinnig en zou dus met kleine letter geschreven moeten worden. Aan de andere kant schrijven we Juist als we uitsluitend naar onszelf refereren – maar da’s soms moeilijk te proeven, zoals in dit voorbeeld. Daarin zit meteen het antwoord: als je eigenlijk bedoelt ‘wij zijn het bedrijf Juist’, dan schrijf je ‘t met hoofdletter.

De vuistregel hier is: is het een uitsmijter? Dan is het waarschijnlijk bewust dubbelzinnig, en schrijf je ‘t met kleine letter.

De juiste bijvoeglijk naamwoorden krijgen altijd een kleine letter. Wij zijn Juist. Wij zijn het juiste bureau. Hebben het juiste antwoord. Maar we hebben nooit de Juiste papieren gehad om straaljagerpiloot te worden. We hebben hooguit nooit de juiste papieren gehad om straaljagerpiloot te worden.