Toon & stem

Één van de manieren om krachtige(re) content te maken, is door rekening te houden met de toon en stem van Juist.

De stem is eigenlijk altijd gelijk. Die zegt iets over de persoonlijkheid en merkwaarden van Juist. De toon kan daarentegen veranderen per doelgroep, kanaal of situatie, maar is dan wel per situatie gelijk. Iedere technische mail is anders dan ieder social bericht, maar iedere technische mail ‘klinkt’ in principe hetzelfde.

Een mail is dus geen call to action, maar beiden zijn geschreven vanuit onze merkwaarden. Een mail is dan ook nooit een compleet suffe standaardmail, maar bevat ook weer geen (of weinig…) woordspelingen ten opzichte van een social post (waar emoji’s op zijn plaats zijn) of een vindingrijke, prikkelende CTA.

Door een herkenbare toon en stem te gebruiken in tekst zorgen we voor een herkenbare identiteit. Dat wil dus niet zeggen dat alle teksten altijd even informeel of opgewekt geschreven zijn. Een boze klant spreken we anders aan dan een potentiële collega, bijvoorbeeld. Maar de overtuiging van waaruit we dat doen, is altijd hetzelfde.

Dat ligt dus verankerd in de merkwaarden.

Die merkwaarden vertalen we naar onze stem.

Stem

Met wat we doen bij Juist willen we onze klanten en onszelf gelukkig maken. Dingen doen waar onze klanten blij van worden, en wijzelf ook. Daarom zijn onze teksten opgewekt, losjes en toegankelijk geschreven.

We zijn geen hip Randstadbureau. We schermen niet met onnodig jargon of moeilijke terminologie. We leggen alles zo eenvoudig mogelijk uit. Zonder geouwehoer. We zijn niet schreeuwerig, maar wel wat origineler dan veel concurrenten in de regio. We nemen onszelf niet te serieus, zonder op kwaliteit in te boeten.

We zijn zelfverzekerd, maar niet arrogant. We schrijven met een knipoog, maar niet te joviaal. Recht door zee, maar vriendelijk. Informeel en toegankelijk, maar ook informatief en deskundig.

In onze teksten zijn we daarom:

  • Sympathiek. We blazen niet hoog van de toren. We zijn een toegankelijk bedrijf. Onze teksten zijn vriendelijk, luchtig en leuk geschreven. De gezelligheid van Juist mag gerust terugkomen in teksten. Zonder te joviaal te zijn.
  • Doelgericht. Wij denken in doelen, en dat zie je terug in de teksten. Sterker nog; we benoemen ook dat we in doelen denken. We nemen geen lange omwegen, maar zijn to-the-point, zonder te ‘staccato’ te zijn. We zijn immers geen robot. Tenzij dat een leuke robot is met een beetje gevoel voor humor.
  • Op maat. We passen onze teksten aan op de doelgroep, zonder af te wijken van onze stem. Teksten kopiëren en plakken? Niet aan ons besteed. Wij besteden juist aandacht aan iedere tekst. Geen vacaturetekst, dienstenpagina of andere pagina is hetzelfde. We recyclen geen stukjes tekst. Delen we een blog via social, dan nemen we niet zomaar een regel uit die blog om in social kopij te gebruiken.
  • Prikkelend en/of vindingrijk. Een blog, een CTA of een contactformulier: teksten van Juist zorgen af en toe voor een kleine grimas, een opkrullend mondhoekje of een binnensmonds gniffeltje. Niet in iedere regel, niet in iedere social post, maar wel daar waar het effect het grootst is. Bijvoorbeeld in de slotzin van een blog, een CTA zelf of in de letterlijke vorm van het contactformulier. Kopij waarvan je soms denkt: ‘ha, leuk’. Omdat dat past. En soms omdat het doel juist is om de lezer gelukkig te maken. Al is het maar een klein beetje.  
  • Transparant/no-nonsense. We maken niets onnodig moeilijk. We zeggen waar het op staat. We draaien niet om de hete brei heen. En als de brei heet is, dan serveren we ‘m zo heet als-ie is. Zonder te overdrijven.

Toon

We zijn altijd informeel, helder en doelgericht. We spreken iedereen aan met ‘je’, niet met ‘u’. Een CTA van Juist is altijd net wat prikkelender en vindingrijker dan een ‘normale’ CTA. Een invoerveld van Juist is altijd wat creatiever dan een ‘regulier’ invoerveld. En voor een mail over facturen is minder ruimte voor een sympathieke, amicale groet dan in een mail aan een bekende klant waarin je een afspraak vastlegt.

Tegelijk verschilt de toon natuurlijk enigszins per afzender. En een uniforme toon is vooral voor externe communicatiemiddelen belangrijk. Als Juist spreekt, spreekt altijd ‘dezelfde Juist’. Maar in alle gevallen zitten onze merkwaarden in ons achterhoofd. En welke merkwaarde de boventoon voert (pun intended bedoelde woordspeling), dat verschilt per kanaal, situatie, doelgroep en zender.

Merkpersoonlijkheidspectrum

In het merkpersoonlijkheidspectrum kun je grofweg ‘vastleggen’ hoe een merk klinkt. Modern of klassiek? Leuk of serieus? Daar kun je keuzes in maken, die gevoelsmatig het beste bij ons passen. Waarschijnlijk zou iedereen dit model net wat anders invullen. Sommigen zouden misschien juist aan de rechterkant kruisjes zetten. Maar voor Juist past de linkerkant van dit model het beste.